tisdag 17 juli 2012

Sammanträffanden

Spenderat hela denna dag nere vid hamnen.
Läsandes. Skrivandes.
Lockade ner M till hamnen vid lunch så jag fick sällskap.
Hett.
Åskmolnen tornade upp sig och kastade ett spöklikt ljus över allt för en stund.
Det mullrade och kom några droppar. Sedan drog det vidare.

  Jag läste Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe.
Följde den som radioföljetong en sommar när jag var liten.
Minns hur magisk jag tyckte den var.
Tänkte på den en dag. Att jag ville finna den så jag kunde läsa den i sommar.
Dagen efter kom M:s föräldrar. De hade med sig just den boken.

En tillfällighet?


Lustigt att även boken inleds med några rader om slumpen eller Ödet...


De senaste veckorna har följts av så många sammanträffanden...
Jag börjar undra vad allt det här betyder?
Kanske bara att - vi är på rätt plats vid rätt tid?

I morse när M tog en promenad längs havet så stötte han på exakt den båten som han tillbringat så många dagar på som barn. Hans farmor och farfar hade sålt den för länge sedan.
Och - precis där - låg båten.
Det är så märkligt...
  Ännu ett av alla dessa sammanträffanden...

M står på balkongen med kikaren.
  Ser mot fyren långt där ute på havet.
Det är så klart nu.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar