lördag 2 november 2013

Nattläsning

Både började och avslutade i natt romanen Drottningen vänder blad.
Av Alan Bennett.
Den var lätt att läsa ut då boken är mycket tunn.
Jag tycker om hur den beskriver en drottning (den engelska drottningen) som blir besatt av böcker.
Känner igen mig i denna besatthet.
Hur man har en bok med sig precis överallt.
Utnyttjar varje ledig minut till att läsa.
I varje reklampaus eller tid på bussen/tåget (om inte Luna är med) eller i väntrum osv.
Jag har alltid en bok jag läser hemma och en "resebok" i väskan som jag får läsa då är "på väg någonstans".

Det är en humoristisk roman. Och även om jag tycker om den (och kan rekommendera den) så finns det något som är störande. Vilket är avsaknaden av själ i berättelsen.
För berättelsen är främst skriven för att underhålla och roa. Det är tydligt. Och jag tycker om det.
Erland Loes böcker är också oerhört roande och underhållande. Men med en tydlig mörk botten. Det finns något djupare. Något mer...
Det finns det tyvärr inte i denna berättelse.

Den slutar med att vilja locka till skratt.
Då blir det tråkigt nog... platt fall...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar