lördag 28 april 2012

Halvmåne

Det är något som gör att jag så ofta fastnar. När jag egentligen vill lägga mig och sova. När jag egentligen mest av allt verkligen skulle behöva det:

Sömn.

"Felet" är väl att jag är nattuggla. Trivs om natten då allt stillnar. Blir tyst. Lägger sig för vila. Tankarna kan äntligen få komma utan ständiga avbrott. Idéer flyter upp till ytan.
  Som denna idé jag nu fått: "Förvandling". Jag ska berätta mer sen...

Mår dåligt i natt. Sparkar mycket hårt i hela magen. Enda upp till revbenen trycks och sparkas. Har magont mår illa och ont lite överallt i kroppen. Ryggslutet bäckenet. När det kommer över mig; värken tröttheten allt... Då känner jag mig lätt ensam ledsen. Ja. Liten. Inlåst djupt inne i mig själv.

Men det är väl så bara.

***

I dag när kontrollanten kom på tåget så frågade jag om han kunde se när mitt kort går ut. Han skämtade när han sa att:

"Jag kan se mycket mer än så i den här... Jag kan se att det kommer gå bra det där".
"Det låter ju bra. Vad kan du se mer?"
"Jag kan se att det är en flicka. Och att hon kommer bli mycket lycklig."
"Underbart".
"Jag kan även se om du kommer fortsätta vara så kär hela livet..."

Sedan gick han. Även om det var på skämt så dröjde sig en väldigt speciell känsla kvar i mig.
Minsann inte varje dag man blir spådd av tågkontrollanten...

***

I morgon ska jag se Helena Blomqvists underbara verk. Vissa av hennes bilder är jag så kära i så det går inte beskriva dem med ord. Bara se dem...
Obeskrivlig är hennes I shall be released. Rakt in i hjärtat. Köpte som vykort för många år sen i butiken Konst-Ig.


Det är en vacker vit halvmåne som lyser på natthimlen nu. Liknar verkligen en gravidmage...


Natti Natti från Nelly






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar