lördag 16 mars 2013

Natti Natti

Vilken dag...
Gråtit. Gråtit.
Två slitande situationer ovanpå varandra.
Ovanpå det: att jag inte varit frisk alls i dag.

Många känslor.

Förstår att jag; inte måste förstå alla.
Det finns energitjuvar.
Det enda jag måste göra är att undvika dem.
Särskilt eftersom min egen energi för tillfället bara är en halvslocknad låga....

Klart att jag blir ledsen. Besviken. Saker visar sig från ett helt annat ljus.
Men är så ibland bara.

Men att det ÄR inte hela världen för det.
Allt blir så gigantiskt mycket större - när kroppen och själen är satt i obalans...

Den ena situationen tänker jag inte beskriva. Den är inte VÄRD att läggas mer energi på.

Den andra situationen är att en förskolechef ringde mig i morse.
Från den förskolan där Luna står i kö. Lysmasken.
Har drömt om att hon ska börja där med början av januari.
Allt vårt planerande har formats utefter det med föräldradagar osv.

Nu säger förskolechefen att de bara tar in barn i augusti - och maj!
Så om Luna vill ha en plats i januari - så måste hon börja redan i augusti...
Det är 5 månader tidigare än planerat. Och skär sig fullständigt med allt.
Vill dessutom inte lämna bort ett så litet barn.
Skär sönder mitt hjärta...

Har inte ställt henne i någon annan kö. Eftersom drömmen har varit Lysmasken.
Miljöcertifierat Ur och Skur dagis med ekologisk mat lagad av deras egen kock.

Men nu får jag även börja hoppas på förskolan Midgård.
Ställde henne i kö där i dag (med start januari).
Inväntar köbekräftelse.
Förskolechefen från Lysmasken vill jag ringer henne för besked på måndag.
Har mailat henne och tackat ja till att komma dit för ett besök med Luna.
Ska även ringa Midgård på måndag. Boka ett besök med Luna där.

Känna in hur det är på dessa två förskolor.
Hur personalen är.

Därefter - blir det nog lättare att fatta ett beslut...
Vet dessutom inte hur stora chanserna är att hon ska få börja på Midgård.

Mentalt har jag börjat tvinga mig. Förbereda mig. Öppna mig för...

Att Luna börjar förskolan redan i augusti. Om bara några månader.
Att jag ska söka en kurs att börja på några dagar i veckan.
Hon kanske kan gå på förskolan två dagar i veckan.
Övrig tid tar jag ut mammaledigheten jag har kvar. Resten av året.

Snurrar. Snurrar. Snurrar.
Massor av planer. Och alternativa planer.
Ser på henne. Hur liten hon är. Bara tanken... Och jag har börjat gråta.
Hon kan inte ens sitta själv eller krypa än.
När hon börjar kan hon krypa bra. Men inte mer än så.

Men jag VET ingenting just nu. Känner ett lugn som landar inombords.
Ingenting är klart. Allt är klart. Allt blir till det bästa.
Som tur är.
Bara invänta ta emot.

Hoppas och tro allt som är bra.

Vet att i morgon kan bara bli en bättre dag. Än i dag.
Ger mig ett leende att tänka på. Nästan.

Natti Natti från Nelly


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar