onsdag 29 maj 2013

Månens död

Nu har C varit här på testund med mig och Luna.
Hon hade med sig ett te på hallonblad.
Brukade dricka det på jobbet som gravid.
(Skyndar på förlossning).
Är dessutom gott.
Hon fick låna min fina bok Månens död.
Hoppas hon kommer tycka om att läsa den.
Hon hade glömt att ha med sig en roman jag skulle låna.
Kerstin Ekman. En stad av ljus.
Den verkar bra.
Luna tycker verkligen om C.
Satt i hennes knä och ville hon skulle läsa hennes favoritbok.
Till vildingarnas land av Maurice Sendak.

Luna älskar verkligen böcker.
Om hon har hamnat i ett tillstånd då hon skriker så hon nästan är okontaktbar...
Då är böcker det enda som hjälper...
Så fort man sätter henne i knät med en bok så tystnar hon.......


4 kommentarer:

  1. Hej! Jag läser också verk av Vera Inber och jag undrar vad dina tankar är om henne som person och författare då jag ska skriva en recension.

    SvaraRadera
  2. Hej i natten...
    Vad roligt! Vilka verk av Vera Inber har du läst?
    Månens död är något av det bästa jag läst. Ett förtrollande språk. Magiskt berättande.
    Vera skildrar så väl barnens psyke. Månens död har noveller som alla beskriver hur kriget påverkar barnen. Vera Inber måste ha varit en mycket sensitiv person med förmåga att lätt leva sig in i andra människors själsliv.
    Jag vet att hennes verk brändes på bokbålen i Nazityskland. Men förutom det känner jag inte till så mycket om Vera Inber.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Månens död, bara novellen med samma namn. Jag har också läst En plats i solen, Näktergalen och rosen, Gråt inte,Ninel och Dagbok från Leningrad.
      Ja det stämmer nog. Men jag har även upplevt henne som lite reserverad.
      Inte många känner till Vera Inber alls. Men jag har fått reda på ganska mycket om henne. Särskilt från En plats i solen, och Dagbok från Leningrad. Känner mig dock väldigt blockerad när det kommer till att faktiskt skriva om henne...

      Radera
  3. Har inte heller kunnat hitta så mycket om henne när jag börjat söka...
    Känns spännande att du ska skriva om henne.
    Om jag får läser jag gärna det du skrivit om henne när du är klar!
    Hoppas blockeringen släpper... Lycka till!

    SvaraRadera