måndag 17 juni 2013

Kärleksört

M och Luna sover.
Innan M önskade mig godnatt påminde han mig om vad jag själv sagt.
Att jag borde börja sova om nätterna.
Jag blir tröttare för var dag nu känns det som.
Denna morgon var jag så trött att jag knappt kunde röra mig.
Så var det i minst en timme efter att jag vaknat.

Men det är nästan omöjligt att lägga mig.
Vill bara få vara i fred i natten.
Läsa och skriva. Njuta i tystnaden.
Vet inte när jag annars ska skriva om inte nu?

Och får jag inte skriva så...
Det valet finns inte ens.
Jag offrar sömnen för att få skriva.

Och läsa!

Just nu.
Dricker te och läser om Kärleksört.

Förr hängde man upp Kärleksört i en takbjälke för att se hur de bar sig åt.
Om de vände sig ifrån varandra, var det ett tecken på att kärleken skulle ta slut.
En av de älskande skulle vände sig bort.
Om de båda örterna vred sig mot varandra var det ett lyckosamt tecken på evig kärlek.



Foto: Elliott Erwitt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar