måndag 28 oktober 2013

En demon


En demon

 

Kärleken är en dröm och en demon.

Ett vedervärdigt djur som vi antingen jagar.
Eller jagas av.
Vi flyr den. Vi åtrår den. Vi förbannar den.
Den är en demon som gör oss än mer sjuka.
Än vad vi redan var.
Har jag inbillat mig eller läste jag kanske någonstans.
Om kärlek.
Jag tror det var Jung som sa.
Att det två människor upplever som förälskelse.
Inte är någonting annat – än två neuroser som matchar.
Kanske är det så. Kanske inte.
Kärleken ömsom viskar ömsom ryter.
Den är en satanisk ängel som vill fånga oss.
Den vill få oss att riva i alla barndomens gömda sår.
Göra oss till en tanklös dåre:

Älska mig! Lämna mig inte!

Kan jag motstå lockelsen att bli pinad (och pina) ännu en gång?

Kan du?

Ängeln finns där ute...


Av: Nelly Nor
Detta är inledningen till min roman Ängeln.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar